"Ενημέρωση για την Γενική Πρόληψη από Εποχικά Νοσήματα"

Στο Γυμνάσιο Λ.Τ. Βερδικούσας, ξεκίνησε μια σειρά ενημερωτικών συναντήσεων για την ευαισθητοποίηση της μαθητικής κοινότητας και των εκπαιδευτικών, σε θέματα Αγωγής Υγείας. Η προσπάθεια αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο προγράμματος Αγωγής Υγείας, που υλοποιείται από τις εκπαιδευτικούς του σχολείου μας, Γκαμπέτα Καλλιόπη ΠΕ80, Κομματά Αγορή ΠΕ04.02 και Πάνου Δήμητρα ΠΕ01.

Η αρχή έγινε την Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2020, με την επίσκεψη στο χώρο του σχολείου μας, των επισκεπτριών του Κέντρου Υγείας Τυρνάβου, με σκοπό αρχικά να πραγματοποιηθεί προληπτικός έλεγχος εμβολιαστικής κάλυψης του μαθητικού δυναμικού του σχολείου. Ακολούθησε ομιλία- ενημέρωση των μαθητών και των εκπαιδευτικών πάνω σε θέματα Γενικής Πρόληψης εποχικών νοσημάτων. Οι επισκέπτριες υγείας μίλησαν για τα μικρόβια- μικροοργανισμούς , ανέφεραν τα είδη τους, τον τρόπο μετάδοσης καθώς και τον τρόπο περιορισμού-πρόληψης τους.

Οι μαθητές παρακολούθησαν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, ενώ συμμετείχαν στην επίδειξη που πραγματοποιήθηκε και έκαναν σχετικές ερωτήσεις.

 

Ευρωπαϊκή Ημέρα για την Προστασία των Παιδιών ενάντια στη Σεξουαλική Κακοποίηση & Παγκόσμια Ημέρα των Δικαιωμάτων του Παιδιού

 

Η 18η Νοεμβρίου έχει καθιερωθεί ως η Ευρωπαϊκή Ημέρα για την Προστασία των Παιδιών ενάντια στη Σεξουαλική Εκμετάλλευση και τη Σεξουαλική Κακοποίηση. Η Ημέρα αυτή αποτελεί μια αφορμή για εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες , να ανταλλάξουν σκέψεις, πληροφορίες και ιδέες, ευαισθητοποίησης για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σεξουαλικής εκμετάλλευσης και κακοποίησης κατά των παιδιών με στόχο την ενδυνάμωσή τους.

Επίσης η 20η Νοεμβρίου έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα των Δικαιωμάτων του Παιδιού. Φέτος συμπληρώνονται 30 χρόνια από την υπογραφή της Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Παιδιού. Έχει υπογραφεί από  191 χώρες και είναι νόμος στην χώρα μας.  Σήμερα, δεκαετίες μετά την υπογραφή της Σύμβασης, τα δικαιώματα των παιδιών εξακολουθούν να καταστρατηγούνται σε παγκόσμιο επίπεδο, με μεγάλο ποσοστό παιδιών να αποτελούν θύματα ενόπλων συρράξεων και φτώχειας, να πεθαίνουν από ασθένειες, που σε πολλές περιπτώσεις είναι πλέον ιάσιμες, να στερούνται οικογενειακής φροντίδας, σχολικής εκπαίδευσης, κοινωνικής πρόνοιας και ευημερίας, να γίνονται αντικείμενο διαφορετικών μορφών εκμετάλλευσης.

Την Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2019, με αφορμή τις δύο αυτές σημαντικές  ημέρες, στο Γυμνάσιο Λ.Τ. Βερδικούσας,, αρχικά, προβλήθηκε ταινία (animation) με  τίτλο: "Το μυστικό της Νίκης" σχετικό με την σεξουαλική κακοποίηση και εκμετάλλευση των ανήλικων. Στη συνέχεια η εκπ/κός Πάνου Δήμητρα ΠΕ01 παρουσίασε ένα video με τίτλο: "Η Ιεραποστολή στην Αφρική" σχετικό με την εκπαίδευση και τα δικαιώματα των παιδιών των χωρών της Αφρικής και τέλος η εκπ/κός Γκαμπέτα Καλλιόπη διάβασε τη ∆ιεθνή Σύµβαση για τα ∆ικαιώµατα του Παιδιού. Ακολούθησε  συζήτηση μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών .

 

H Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού

(Convention on the Rights of the Child).

Η Σύμβαση, γεννήθηκε to 1989, είναι μια διεθνής συνθήκη ανθρωπίνων δικαιωμάτων που λέει πως όλα τα παιδιά γεννιούνται με βασικές ελευθερίες και δικαιώματα.

Η UNICEF καθοδηγείται από τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού και αγωνίζεται να καταστήσει τα δικαιώματα των παιδιών ως αταλάντευτες ηθικές αρχές και διεθνές πρότυπο συμπεριφοράς.

Μάθε για τη Σύμβαση Γνώρισε τα Δικαιώματά σου

Η Σύμβαση είναι η πιο ευρέως αποδεκτή συμφωνία ανθρωπίνων δικαιωμάτων στον κόσμο. Περιγράφει τα δικαιώματά σου και το πως αυτά πρέπει να τηρούνται στα 54 της άρθρα, καθώς και σε δύο μεταγενέστερα προαιρετικά πρωτόκολλα.

Η Σύμβαση καθορίζει με σαφήνεια πως οι γονείς έχουν τον πιο σημαντικό ρόλο στην ανατροφή των παιδιών.

Στο κείμενό της ενθαρρύνει τους γονείς να αντιμετωπίζουν τα ζητήματα δικαιωμάτων με τα παιδιά τους "με τρόπο που ανταποκρίνεται στην ανάπτυξη των ικανοτήτων του" (άρθρο 5). Οι γονείς, που γνωρίζουν και διαισθάνονται το επίπεδο ανάπτυξης του παιδιού τους, θα το κάνουν αυτό με φυσικό τρόπο. Τα θέματα που συζητούν, ο τρόπος με τον οποίο απαντούν σε ερωτήσεις και οι πειθαρχικές μέθοδοι που χρησιμοποιούν, θα διαφέρουν ανάλογα με το αν το παιδί είναι 3, 9 ή 16 ετών.

Η Σύμβαση δηλώνει πως οποιοσδήποτε κάτω των 18 ετών (ο ορισμός του παιδιού), ανεξαρτήτως φύλου, καταγωγής, θρησκείας ή πιθανής αναπηρίας, χρειάζεται ειδική φροντίδα και προστασία επειδή τα παιδιά είναι συχνά τα περισσότερο ευάλωτα άτομα.

Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού - Έκδοση φιλική προς τα παιδιά

Αυτά είναι τα δικαιώματά σου!

Αν δεν τα γνωρίζεις, δεν θα ξέρεις ότι παραβιάζονται, γι' αυτό άρχισε να ερευνάς!

ΑΡΘΡΟ 1
Καθένας κάτω των 18 έχει αυτά τα δικαιώματα.

ΑΡΘΡΟ 2
Όλα τα παιδιά έχουν αυτά τα δικαιώματα, ανεξάρτητα από το ποιά είναι, που ζουν, τι κάνουν οι γονείς τους, τι γλώσσα μιλάνε, ποιά είναι η θρησκεία τους, αν είναι αγόρια ή κορίτσια, ποιές είναι οι παραδόσεις τους, αν έχουν κάποια αναπηρία, αν είναι πλούσια ή φτωχά. Κανένα παιδί δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται άδικα για κανένα λόγο.

ΑΡΘΡΟ 3
Όλοι οι ενήλικες πρέπει να κάνουν αυτό που είναι καλύτερο για σένα. Όταν οι μεγάλοι παίρνουν αποφάσεις, πρέπει να σκέφτονται τι συνέπειες θα έχουν αυτές τους οι αποφάσεις για τα παιδιά.

ΑΡΘΡΟ 4
Το κράτος έχει ευθύνη να εξασφαλίσει πως τα δικαιώματά σου προστατεύονται. Πρέπει να βοηθήσει την οικογένειά σου να προστατεύει τα δικαιώματά σου και να δημιουργήσει ένα περιβάλλον όπου θα μπορείς να μεγαλώσεις και να αναπτυχθείς πλήρως.

ΑΡΘΡΟ 5
Η οικογένειά σου έχει την ευθύνη να σε βοηθήσει να μάθεις να ασκείς τα δικαιώματά σου και να εξασφαλίσει πως τα δικαιώματά σου προστατεύονται.

ΑΡΘΡΟ 6
Έχεις δικαίωμα στη ζωή.

ΑΡΘΡΟ 7
Έχεις δικαίωμα να έχεις ένα όνομα και αυτό πρέπει να αναγνωρίζεται επίσημα από το κράτος. Έχεις δικαίωμα σε μια εθνικότητα (να ανήκεις σε μια χώρα).

ΑΡΘΡΟ 8
Έχεις δικαίωμα σε μια ταυτότητα - ένα επίσημο αρχείο του ποιός/α είσαι. Κανείς δεν πρέπει να στο στερήσει αυτό.

ΑΡΘΡΟ 9
Έχεις το δικαίωμα να μένεις με τους γονείς (ή γονέα) σου, εκτός και αν αυτό είναι κακό για σένα. Έχεις το δικαίωμα να ζεις με μια οικογένεια που νοιάζεται για σένα.

ΑΡΘΡΟ 10
Αν ζεις σε διαφορετική χώρα από αυτή που μένουν οι γονείς σου, έχεις το δικαίωμα να είστε μαζί στο ίδιο μέρος.

ΑΡΘΡΟ 11
Έχεις το δικαίωμα να προστατεύεσαι από απαγωγή.

ΑΡΘΡΟ 12
Έχεις το δικαίωμα να πεις τη γνώμη σου και οι μεγάλοι να την ακούν και να την παίρνουν σοβαρά.

ΑΡΘΡΟ 13
Έχεις το δικαίωμα να ανακαλύπτεις πράγματα και να μοιράζεσαι τις σκέψεις σου με άλλους, μιλώντας, ζωγραφίζοντας, γράφοντας ή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο εκτός και αν αυτός βλάπτει ή προσβάλλει άλλους ανθρώπους.

ΑΡΘΡΟ 14
Έχεις το δικαίωμα να επιλέξεις τη δική σου θρησκεία και τα πιστεύω. Οι γονείς σου θα πρέπει να σε βοηθήσουν να αποφασίσεις τι είναι σωστό και τι λάθος και ποιό είναι το καλύτερο για σένα.

ΑΡΘΡΟ 15
Έχεις το δικαίωμα να διαλέξεις τους φίλους σου και να συμμετέχεις ή να φτιάξεις ομάδες, φτάνει αυτό να μην βλάπτει άλλους.

ΑΡΘΡΟ 16
Έχεις δικαίωμα σεβασμού στην ιδιωτική σου ζωή.

ΑΡΘΡΟ 17
Έχεις το δικαίωμα να λαμβάνεις πληροφορίες που είναι σημαντικές για την ευημερία σου, από το ραδιόφωνο, τις εφημερίδες, βιβλία, ηλεκτρονικούς υπολογιστές και άλλες πηγές. Οι ενήλικες πρέπει να βεβαιωθούν πως οι πληροφορίες που λαμβάνεις δεν είναι βλαβερές και να σε βοηθήσουν να βρεις και να καταλάβεις τις πληροφορίες που χρειάζεσαι.

ΑΡΘΡΟ 18
Έχεις το δικαίωμα να μεγαλώσεις με τους γονείς (ή γονέα) σου αν αυτό είναι δυνατό.

ΑΡΘΡΟ 19
Έχεις το δικαίωμα να προστατεύεσαι από το να πάθεις κακό ή να σε κακομεταχειριστούν, στο σώμα ή το μυαλό.

ΑΡΘΡΟ 20
Έχεις το δικαίωμα σε ειδική φροντίδα και βοήθεια αν δεν μπορείς να ζήσεις με τους γονείς σου.

ΑΡΘΡΟ 21
Έχεις δικαίωμα σε φροντίδα και προστασία αν σε υιοθετήσουν ή σε αναλάβει ανάδοχη οικογένεια.

ΑΡΘΡΟ 22
Έχεις δικαίωμα σε ειδική φροντίδα και βοήθεια αν είναι πρόσφυγας (εάν εξαναγκάστηκες να φύγεις από το σπίτι σου και ζεις σε άλλη χώρα), όπως και σε όλα τα άλλα δικαιώματα αυτής της Σύμβασης.

ΑΡΘΡΟ 23
Έχεις δικαίωμα σε ειδική εκπαίδευση και φροντίδα αν έχεις κάποια αναπηρία, καθώς και σε όλα τα άλλα δικαιώματα αυτής της Σύμβασης, ώστε να μπορείς να ζήσεις μια ολοκληρωμένη ζωή.

ΑΡΘΡΟ 24
Έχεις δικαίωμα στην καλύτερη δυνατή φροντίδα για την υγεία σου, καθαρό νερό να πιείς, θρεπτικό φαγητό, ένα καθαρό και ασφαλές περιβάλλον και τις πληροφορίες που θα σε βοηθήσουν να μείνεις υγιής.

ΑΡΘΡΟ 25
Αν ζεις κάτω από τη φροντίδα άλλων ή σε άλλες καταστάσεις μακριά από το σπίτι σου, έχεις δικαίωμα να εξετάζονται τακτικά οι συνθήκες κάτω από τις οποίες ζεις για να φανερωθεί αν είναι οι πιο κατάλληλες.

ΑΡΘΡΟ 26
Έχεις δικαίωμα για βοήθεια από το κράτος αν είσαι φτωχός ή βρίσκεσαι σε ανάγκη.

ΑΡΘΡΟ 27
Έχεις δικαίωμα σε φαγητό, ρούχα, ένα ασφαλές μέρος να ζήσεις και να ικανοποιούνται οι βασικές σου ανάγκες. Δεν πρέπει να μειονεκτείς με τρόπο που να μην μπορείς να κάνεις πολλά από τα πράγματα που κάνουν τα άλλα τα παιδιά.

ΑΡΘΡΟ 28
Έχεις δικαίωμα σε εκπαίδευση καλής ποιότητας. Πρέπει να ενθαρρύνεσαι να πας στο σχολείο μέχρι την υψηλότερη τάξη που μπορείς.

ΑΡΘΡΟ 29
Η εκπαίδευσή σου πρέπει να σε βοηθάει να χρησιμοποιείς και να αναπτύξεις το ταλέντο και τις ικανότητές σου. Πρέπει επίσης να σε βοηθάει να μάθεις να ζεις με ειρήνη, να προστατεύεις το περιβάλλον και να σέβεσαι τους άλλους ανθρώπους.

ΑΡΘΡΟ 30
Έχεις το δικαίωμα να εξασκείς τις παραδόσεις σου, τη γλώσσα και τη θρησκεία σου - ή όποια άλλη επιλέξεις. Μειονότητες και ιθαγενείς ομάδες χρειάζονται ιδιαίτερη προστασία αυτού του δικαιώματος.

ΑΡΘΡΟ 31
Έχεις δικαίωμα στο παιχνίδι και την ξεκούραση.

ΑΡΘΡΟ 32
Έχεις δικαίωμα προστασίας από εργασία που σε βλάπτει και που είναι επιβλαβής για την υγεία και την εκπαίδευσή σου. Εάν εργάζεσαι, έχεις το δικαίωμα να είσαι ασφαλής και να πληρώνεσαι ικανοποιητικά.

ΑΡΘΡΟ 33
Έχεις δικαίωμα προστασίας από επιβλαβή ναρκωτικά και από το εμπόριο ναρκωτικών.

ΑΡΘΡΟ 34
Έχεις δικαίωμα σε μια ζωή ελεύθερη από σεξουαλική κακοποίηση.

ΑΡΘΡΟ 35
Κανείς δεν επιτρέπεται να σε απαγάγει ή να σε πουλήσει.

ΑΡΘΡΟ 36
Έχεις δικαίωμα προστασίας από κάθε μορφή εκμετάλλευσης.

ΑΡΘΡΟ 37
Κανείς δεν επιτρέπεται να σε τιμωρήσει με σκληρό ή επιβλαβή τρόπο.

ΑΡΘΡΟ 38
Έχεις δικαίωμα σε προστασία και ελευθερία από τον πόλεμο. Παιδιά κάτω των 15 ετών δεν μπορούν να αναγκαστούν να πάνε στο στρατό ή να συμμετέχουν σε πολέμους.

ΑΡΘΡΟ 39
Έχεις δικαίωμα σε βοήθεια αν πληγωθείς, αν παραμεληθείς ή αν σε κακομεταχειρισθούν.

ΑΡΘΡΟ 40
Έχεις δικαίωμα σε νομική υποστήριξη και δίκαια αντιμετώπιση από το δικαστικό σύστημα που σέβεται τα δικαιώματά σου.

ΑΡΘΡΟ 41
Εάν οι νόμοι της χώρας παρέχουν καλύτερη προστασία στα δικαιώματά σου από ότι τα άρθρα αυτής της Σύμβασης, τότε αυτοί οι νόμοι πρέπει να εφαρμόζονται.

ΑΡΘΡΟ 42
Έχεις το δικαίωμα να γνωρίζεις τα δικαιώματά σου! Οι ενήλικες πρέπει να ξέρουν γι' αυτά τα δικαιώματα και να βοηθήσουν και σένα να τα μάθεις επίσης.

ΑΡΘΡΑ 43 έως 54
Αυτά τα άρθρα εξηγούν πως τα κράτη και οι διεθνείς οργανισμοί όπως η UNICEF θα εργασθούν για να εξασφαλίσουν θα προστατεύονται τα δικαιώματα των παιδιών.

''Διαμόρφωση του Εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών σε χώρο ασφαλούς πειραματισμού σύμφωνα με τις αρχές της Αειφορείας ''

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ 

 " ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΣΕ ΧΩΡΟ ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΥ  ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΑΕΙΦΟΡΕΙΑΣ " 

Οι μαθητές της Β΄Λυκείου συμμετείχαν στο Πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων με τίτλο : " ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΣΕ ΧΩΡΟ ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΥ  ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΑΕΙΦΟΡΕΙΑΣ ".

 Αρχικά έγινε εκτίμηση της κατάστασης που επικρατούσε στο χώρο του εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών. Ερευνήθηκαν και στη συνέχεια μελετήθηκαν οι κανόνες ασφάλειας που θα πρέπει να επικρατούν σε έναν εργαστηριακό χώρο, καθώς και η απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή ενός σύγχρονου εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών. Πραγματοποιήθηκε καταγραφή των ελλείψεων, σε υλικοτεχνικό εξοπλισμό και εποπτικά μέσα,  απαραίτητα  για την διδασκαλίας των μαθημάτων της Χημείας , Φυσικής , Βιολογίας και Γεωγραφίας.

 Αναζητήθηκαν  υλικά και άυλοι πόροι από τη σχολική κοινότητα ώστε στο πλαίσιο της αειφορικής διαχείρισης να καλυφθούν οι ανάγκες –ελλείψεις. Πραγματοποιήθηκε προσέγγιση φορέων οι οποίοι αντιλήφθηκαν την αναγκαιότητα υλοποίησης του προγράμματος  και  συνέβαλλαν ώστε  τελικά να επιτευχθεί  ο στόχος.

Με προσωπική εργασία τόσο των εμπλεκομένων μαθητών/τριών  αλλά και των εκπαιδευτικών – συμμετεχόντων στο πρόγραμμα,  διαμορφώθηκε η αίθουσα του εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών  σε ένα σύγχρονο ασφαλή χώρο, ικανό, να βοηθήσει στην ανάπτυξης των έμφυτων ικανοτήτων, του κριτικού πνεύματος, ελέγχου των βιωματικών γνώσεων και καλλιέργειας του πνεύματος συνεργασίας των μαθητών. Αναζητήθηκαν οι κανόνες  συμπεριφοράς των μαθητών κατά την παραμονή τους στο  χώρο του Εργαστηρίου είτε κατά  τη διάρκεια  του μαθήματος, είτε κατά τη διάρκεια διεξαγωγής πειραμάτων.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες που  συμμετείχαν στο πρόγραμμα, δραστηριοποιήθηκαν , ευαισθητοποιήθηκαν ως προς τους στόχους του προγράμματος. Συνεργάστηκαν , είτε για την αναζήτηση πληροφοριών  είτε  για την τελική διαμόρφωση  του χώρου του εργαστηρίου. Προσέγγισαν το θέμα διαθεματικά.  Αντιλήφθηκαν την έννοια της αειφορικής διαχείρισης  των υλικών στην πράξη και είδαν την εφαρμογή της. Στο τέλος  αντικρίζοντας το αποτέλεσμα των ενεργειών τους με ικανοποίηση και ενθουσιασμό αναγνώρισαν τη σημασία της στάσης και της συμπεριφοράς  των μαθητών κατά την διάρκεια παραμονής  στο χώρο του  εργαστηρίου  ώστε να εξασφαλίζεται η ασφαλής  διδασκαλία των μαθημάτων  Φυσικών  Επιστημών.

Οι μαθητές της Β΄Λυκείου 2018-19

ΔΗΜΗΡΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ

ΚΑΖΑΚΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ

ΚΟΚΚΑ ΗΛΙΑΝΑ

ΜΟΥΜΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ

ΜΠΑΚΛΑΒΑΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ

ΜΠΑΡΟΥΤΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ

ΜΠΛΙΑΜΠΛΙΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΠΟΥΡΝΑΡΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

 

Συντονίστρια εκπ/κός:

ΚΟΜΜΑΤΑ ΑΓΟΡΗ ΠΕ04.02–ΧΗΜΙΚΟΣ

Συμμετέχοντες εκπ/κοί:

ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΕ86

ΓΚΑΜΠΕΤΑ ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΕ80

Οι μαθητές σε ρόλο ερευνητών ………….. παράγουν σαπούνι

Οι μαθητές της Β΄Λυκείου, στο πλαίσιο των Δημιουργικών Εργασιών και στο μάθημα της Χημείας, έγιναν ερευνητές. Αποφάσισαν να παράγουν το δικό τους σαπούνι.

Αρχικά  έθεσαν τα προς διερεύνηση ερωτήματα :

  • Τι είναι σαπωνοποίηση;
  • Πως μπορεί να παρασκευαστεί σαπούνι με επιθυμητές ιδιότητες;
  • Ποιες οι συνθήκες της αντίδρασης και τα μέτρα ασφαλείας ;

Με τη βοήθεια της υπεύθυνης καθηγήτριας  Χημείας, μελέτησαν το θεωρητικό μέρος της Σαπωνοποίησης , έδωσαν απαντήσεις στα προς διερεύνηση ερωτήματα και προχώρησαν στην εκτέλεση του πειράματος. Παρασκευάστηκε σαπούνι με άρωμα  και ιδιότητες  κανέλας, γιασεμιού και μανόλιας.

Οι μαθητές αποφάσισαν η Εργασία τους να αναρτηθεί στο site του σχολείου.

Οι μαθητές της Β΄Λυκείου 2018-19

ΔΗΜΗΡΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ

ΚΑΖΑΚΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ

ΚΟΚΚΑ ΗΛΙΑΝΑ

ΜΟΥΜΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ

ΜΠΑΚΛΑΒΑΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ

ΜΠΑΡΟΥΤΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ

ΜΠΛΙΑΜΠΛΙΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΠΟΥΡΝΑΡΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

 

Υπεύθυνη Καθηγήτρια

ΚΟΜΜΑΤΑ ΑΓΟΡΗ –ΧΗΜΙΚΟΣ

 

 

                             ΣΑΠΟΥΝΙ

Τα λίπη φυτικής και ζωικής προέλευσης και τα έλαια, που χρησιμοποιούνται ως πρώτη ύλη παρασκευής των σαπώνων, αποτελούνται από τριγλυκερίδια δηλ. εστέρες γλυκερίνης  (τρία μόρια λιπαρών οξέων που συνδέονται με ένα μόριο γλυκερίνης).

Κατά την υδρόλυση των φυσικών λιπών και ελαίων (εστέρες) προκύπτουν καρβοξυλικά οξέα που έχουν συνήθως ευθεία αλυσίδα με άρτιο αριθμό ατόμων άνθρακα. Μεταξύ αυτών κυριότερα είναι εκείνα με 14, 16 και 18 C.

Στον παρακάτω πίνακα δίνονται τα συνήθη λιπαρά οξέα με τα αντίστοιχα σημεία τήξης τους (μια και αυτά κανονίζουν και τη φυσική κατάσταση των εστέρων τους).

 

CH3(                    CH2)12COOH (54 °C)

μυριστικό οξύ (δεκατετρανικό οξύ)

CH3(                    CH2)14COOH (63 °C)

παλμιτικό οξύ( δεκαεξανικό οξύ)

CH3(                   CH2)16COOH (70 °C)

στεατικό οξύ( δεκαοκτανικό οξύ)

CH3(                  CH2)7CH=CH(CH2)7COOH(4 °C)

ελαϊκό οξύ ( 9-δεκαοκτενικό οξύ)

 

Στη χημεία σαπούνι (αρχ. ελλ. σάπων) ονομάζεται το άλας ενός λιπαρού οξέος, κορεσμένου ή ακόρεστου, που συνίσταται από αλυσίδα τουλάχιστον οκτώ ατόμων άνθρακα με μια βάση ή και μείγμα τέτοιων αλάτων.

ΣΑΠΩΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΡΙΓΛΥΚΕΡΙΔΙΩΝ

Το σαπούνι παρασκευάζεται με αντίδραση λιπών ή ελαίων (τριγλυκεριδίων) με ένα καυστικό αλκάλι (υδροξείδιο του νατρίου, υδροξείδιο του καλίου ή υδροξείδιο του λιθίου). Το τελικό προϊόν είναι η γλυκερίνη και το σαπούνι. Στην πράξη χρησιμοποιούνται περισσότερα του ενός τριγλυκερίδια, ενώ σε μερικές περιπτώσεις χρησιμοποιείται και μίγμα από καυστικό νάτριο και καυστικό κάλιο. Η διαδικασία αυτή ονομάζεται σαπωνοποίηση των λιπών ή ελαίων.

 

ΜΕΘΟΔΟΙ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ΣΑΠΟΥΝΙΟΥ 

Υπάρχουν δύο μέθοδοι παρασκευής σαπουνιού: Η εν θερμώ σαπωνοποίηση (με βρασμό ή χωρίς) και η εν ψυχρώ σαπωνοποίηση.

Στην ψυχρή μέθοδο (σε ανοιχτό χώρο) διαλύετε την καυστική σόδα στο νερό και ρίχνετε το μείγμα σε λεκάνη με το λάδι, προσθέτοντας στη συνέχεια το αιθέριο έλαιο, μέχρι να χυλώσει και να δέσει. Τοποθετείτε το μίγμα σε καλούπια (προαιρετικά) και το αφήνετε για μία ημέρα για την αρχική του σταθεροποίηση. Μετά από αυτό μπορείτε να προσθέσετε υλικά για διακόσμηση ή θρεπτικό εμπλουτισμό. Στην συνέχεια αφήνετε για άλλες τέσσερις ημέρες, αφαιρείτε ή κόβετε το σαπούνι στα σχήματα που θέλετε και τα αφήνετε να ωριμάσουν τουλάχιστον 4 εβδομάδες προτού τα χρησιμοποιήσετε. Η «ψυχρή» μέθοδος προτιμάται συνήθως διότι διατηρεί τη γλυκερίνη του σαπουνιού, ιδιαίτερα σημαντική για την ενυδάτωση του δέρματος.


Στην θερμή μέθοδο, το σαπούνι παρασκευάζεται σε κατσαρόλα με νερό που έχει ζεσταθεί σε χλιαρή θερμοκρασία. Σε αυτό προστίθεται σταδιακά η καυστική σόδα με συνεχές ανακάτεμα. Όταν διαλυθεί, προστίθεται το ελαιόλαδο και το μείγμα ανακατεύεται σε χαμηλή φωτιά μέχρι να πυκνώσει και να δέσει, σαν κρέμα. Μόλις δέσει, το αφαιρούμε από τη φωτιά, το αφήνουμε λίγη ώρα και στη συνέχεια το τοποθετούμε σε καλούπια (προαιρετικά) ή ατόφιο σε σκεύος και ακολουθούμε την ίδια διαδικασία (ξεκούραση μιας ημέρας, εμπλουτισμός, άλλες τέσσερις ημέρες και στη συνέχεια αφαίρεση από τα καλούπια και ωρίμανση 4-6 εβδομάδων).

 

ΥΠΕΡΛΙΠΑΝΣΗ

 Εάν δοκιμάσουμε να φτιάξουμε σαπούνι με ποσότητα NaOH τόση ώστε τα έλαια να σαπωνοποιηθούν πλήρως, δηλ. να έχουμε ποσοστό υπερλίπανσης 0%, το αποτέλεσμα θα είναι ένα υπερβολικά αλκαλικό προϊόν, ένα προϊόν με πολύ υψηλό Ph που θα ερεθίσει την επιδερμίδα και θα είναι καυστικό. Έστω ένα ποσοστό υπερλίπανσης τουλάχιστον 5%. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι χρησιμοποιούμε την αναλογία του NaOH μειωμένη κατά 5% και ότι ένα ποσοστό των ελαίων θα παραμείνει ασαπωνοποίητο. Το τελικό προϊόν θα είναι ήπιο για την επιδερμίδα, με Ph χαμηλότερο και τα ασαπωνοποίητα έλαια θα του προσδώσουν μαλακτικές και περιποιητικές ιδιότητες.

 

 

ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΣΥΝΤΑΓΗ -ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ

900 gr. ελαιόλαδο
115 gr. NAOH (καυστική σόδα)
300 ml νερό πηγής

Αυτή είναι η παλαιά και πατροπαράδοτη μέθοδος δημιουργίας σπιτικού σαπουνιού.

1) Παρασκευή διαλύματος καυστικού νατρίου. Το καυστικό νάτριο (NaOH) είναι μια επικίνδυνη χημική ένωση που μπορεί να προκαλέσει εγκαύματα. Αν τηρούνται όμως μερικές προφυλάξεις μπορούμε να το χειριστούμε χωρίς πρόβλημα.
Έχουμε κοντά μας ένα μπουκάλι ξύδι για να σταματήσουμε το έγκαυμα σε περίπτωση που χρειαστεί. Φοράμε γυαλιά ασφαλείας, κλειστά παπούτσια, πλαστικά γάντια και ξεκινάμε. 
Προσθέτουμε το καυστικό νάτριο στο νερό, ποτέ το αντίθετο γιατί θα γίνουν μικρές εκρήξεις. Προσέχουμε να μην πιτσιλιστούμε γιατί είναι καυστικό και έχει υψηλή θερμοκρασία. Το αφήνουμε να κρυώσει σε χώρο που αερίζεται καλά μακριά από παιδιά.

2) Θέρμανση   ελαιόλαδου  στους 40 οC. Μπορούμε εκτός από ελαιόλαδο να χρησιμοποιήσουμε και άλλα έλαια π.χ. λάδι καρύδας.

3) Προσθήκη του διαλύματος καυστικού νατρίου στο ελαιόλαδο  (ποτέ το αντίθετο γιατί μπορεί να «κόψει» το σαπούνι) ανακατεύοντας συνέχεια. Η θερμοκρασία ανάμειξης πρέπει να είναι κοντά στους 40 οC για τα δύο διαλύματα. Συνεχίζουμε το ανακάτεμα μέχρι το μίγμα να πήξει ελαφρά.

4) Προσθήκη βοτάνων, μπαχαρικών και τα αιθέριων  ελαίων  Μόλις το μίγμα ομογενοποιηθεί και πριν γίνει πολύ πηχτό προσθέτουμε τα βότανα, τα μπαχαρικά και τα αιθέρια έλαια που θέλουμε ανακατεύοντας συνέχεια. Για την παραπάνω βασική συνταγή προσθέτουμε 20- 25 ml αιθέριων ελαίων.

5) Μοίρασμα σε καλούπια.

Σκεπάζω με μεμβράνη και αφήνω το σαπούνι σε ζεστό ευάερο μέρος να ωριμάσει. Σκεπάζω με μάλλινο ύφασμα.

Μετά από 24 ώρες αφαιρούμε την μεμβράνη και αφήνουμε το σαπούνι  για 4-6 εβδομάδες να ωριμάσει.

 

6) Έλεγχος ρΗ

Με την ολοκλήρωση της ωρίμανσης και πριν συσκευαστεί το σαπούνι ελέγχεται το ρΗ του, που πρέπει να κυμαίνεται από 8-10

7) Συσκευασία του παραγόμενου σαπουνιού

 

 

ΠΡΟΦΥΛΑΞΕΙΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΣΑΠΩΝΟΠΟΙΗΣΗ

Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή κατά την σαπωνοποίηση: Τα γάντια είναι πάντα απαραίτητα, ιδιαίτερα όσο έχουμε να κάνουμε με την καυστική σόδα. Στο ανακάτεμα χρειάζεται να φοράμε μάσκα και να μην εισπνέουμε τους ατμούς κατά την ανάμιξη της σόδας με το νερό, η οποία πρέπει πάντα να γίνεται σιγά-σιγά. Δεν χρησιμοποιούμε γυάλινα δοχεία και πάντα πραγματοποιούμε την αρχική ανάμιξη σε ανοιχτό χώρο. Ανακατεύουμε με ξύλινη κουτάλα και με ανοιχτό τον απορροφητήρα. Φροντίστε το μίγμα να μην έρθει σε επαφή με το δέρμα σας και να μην εκθέσετε τα μάτια σας στους ατμούς. Για καλούπια, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε πλαστικά μπολάκια. 

Η αναμονή για την ωρίμανση είναι απαραίτητη, ώστε να μπορέσει το νάτριο να αντιδράσει με την ατμόσφαιρα και να απομακρυνθεί από το σαπούνι (έτσι παράγεται η σκόνη που θα σχηματιστεί σταδιακά πάνω στο σαπούνι μας). Όσο δεν έχει πραγματοποιηθεί αυτή η διαδικασία, το σαπούνι παραμένει υπερβολικά όξινο για το ανθρώπινο δέρμα. Το σαπούνι είναι αρκετά ώριμο όταν από το κίτρινο χρώμα που έχει μετά την παρασκευή του γίνει λευκό.
 

 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Για να δείτε το  Δελτίο Τύπου της ΔΔΕ Τρικάλων  σχετικά με την  Υγειονομική Εξέταση και Πρακτική Δοκιμασία (Αγωνίσματα) των Υποψη...
Για να δείτε το Δελτίο τύπου της Δ/νσης Δ/θμιας Εκπ/σης Λάρισας σχετικά με την Υγειονομική Εξέταση και Πρακτική Δοκιμασία (Αγωνίσματα) ...
Δείτε το ΦΕΚ και το έγγραφο του ΥΠ.Π.Ε.Θ για την εισαγωγή στα Τμήματα Μουσικών Σπουδών, στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημί...
Ανακοινώθηκε το Πρόγραμμα των Ιατρικών Εξετάσεων, οι οποίες θα γίνουν στα δύο Νοσοκομεία της Λάρισας και αφορούν τους υποψήφιους των ...
Α. Καθορισμός προγράμματος πανελλαδικών εξετάσεων έτους 2019 ειδικών μαθημάτων των υποψηφίων για εισαγωγή στα οικεία Τμήματα.Β. Ορισμός π...
Για να δείτε το Πρόγραμμα των Πανελλαδικών Εξετάσεων έτους 2019 μαθημάτων ημερήσεων και εσπερινών ΓΕΛ, γενικής παιδείας και προσανατολισ...

ΕΟΡΤΟΛΟΓΙΟ

Ο ΚΑΙΡΟΣ...